Giver det, du skriver, mening?

13. december 2018 0 Af Lene Andreasen

Overskrifter, SEO-tekster og eventuelle produktbeskrivelser skal helst være fængende og retvisende, hvis du håber, dine tekster bliver læst og forstået og dine produkter bliver købt.

Men nogle gange er det, der står i overskriften til fx. en artikel eller det, der står i produktbeskrivelsen i en reklame for et bestemt produkt på online medier noget værre rod – og det kan i værste fald komme til at give en helt anden betydning, hvis man virkelig læser, hvad det egentlig er, der står.

Selvfølgelig kan det være små “ubetydelige” fejl i det store samlede billede – men hvorfor ikke lige bruge lidt ekstra tid på at gøre sig umage med at få det præsenteret korrekt, så det ikke giver anledning til misforståelse? Med mindre det selvfølgelig er helt bevidst fra skribentens eller producentens side, at det skal give anledning til misforståelse?

For et par uger siden reklamerede en lakrids- og chokoladeproducent for et produkt med følgende tekst:

Her må man da indrømme, at der tilsyneladende er tale om en meget speciel julevariant!

Eller skulle der have stået “guldstøv” i stedet for?


En anden lidt mystisk tekst kom fra DR.DK:


Var det én af de seks børnelæger, der ikke blev fundet igen?

Nej, det var nok én af de slugte Lego-figurer, der ikke blev fundet igen!

Men det er ikke det, der står.
Og måske har denne artikel haft ekstra mange læsere, da den umiddelbart kunne give anledning til at tro, at det at sluge en Lego-figur med lidt held/uheld kan have en effekt på din synlighed?


Og så denne her:

Enten har ordensmagten og domstolen ekspederet denne sag så hurtigt, at den pågældende mand endnu ikke er nået at blive ædru?

Eller også skulle der have stået:

Mand skal i fængsel for, i beruset tilstand, at have truet Søren Pape

Der kunne også have stået:

Mand skal i fængsel for at have truet Søren Pape i beruset tilstand

Men det giver jo en helt tredje betydning …

 

Der er mange flere eksempler at tage af – Prøv engang selv at kigge ekstra godt efter næste gang I læser artikler eller surfer rund på de sociale medier.

 

Hvis du, efter at have læst det her, synes det er svært og har på fornemmelsen, at der er noget, jeg kan hjælpe dig med, så kan jeg helt sikkert hjælpe dig!

Du kan kontakte mig på følgende måder:

Mail: kontakt@tekstpert.dk
Telefon: 35 11 13 63

Jeg arbejder både i Google Docs og Microsoft Office 365 – men du kan også sagtens sende mig en helt almindelig mail med din tekst – Du bestemmer!

Og husk – hvis du ikke er tilfreds med min hjælp, så krøller jeg fakturaen sammen og smider den i papirkurven. (Jeg sender en kreditnota, så formaliteterne er på plads.)